۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۸

رئیس جهاد دانشگاهی استان قزوین خبر داد؛

بهره‌مندی ۲۰ هزار نفر از خدمات درمانی جهاد دانشگاهی قزوین

بهره‌مندی ۲۰ هزار نفر از خدمات درمانی جهاد دانشگاهی قزوین

قزوین- رئیس جهاد دانشگاهی قزوین گفت: ۲۰ هزار شهروند قزوینی و غیر قزوینی از خدمات درمانی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشاد پیله چی ظهر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت چهل و دومین سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در ۴ حوزه معاونت فرهنگی، معاونت پژوهشی، معاونت آموزشی و پشتیبانی فعال است و در تمام حوزه‌ها کار ویژه مشخص و معینی برای خود تعریف کرده و سعی دارد در راستای تحقق اهداف این کار ویژه‌ها گام بردارد.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین بیان کرد: جهاد دانشگاهی در تلاش است تا در گام دوم انقلاب و در راستای پیشبرد اهداف خود، به‌عنوان زیست‌بوم نوآوری نخبگانی در کشور معرفی شود و سعی می‌کند فضا و بستر برای حضور و ورود نخبگان توسط جهاد دانشگاهی بیش‌ازپیش ایجاد شود.

پیله چی گفت: اگر تا دیروز با خروج نخبگان از کشور مواجه بودیم امروز با خروج شرکت‌های دانش‌بنیانی مواجه هستیم و باید به دنبال آن باشیم که فضایی در کشور پدید آید که برای نخبگان جذاب و توجیه‌پذیر باشد.

وی بیان کرد: بر اساس سند آمایش، قزوین یکی از استان‌های پراستعداد در تمام حوزه‌های اقتصادی، درمانی، عمرانی و غیره است که قطعاً برخی مزایای مغفول در حوزه‌های آن وجود دارد و نیاز است با ورود نخبگان با توسعه همراه باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین عنوان کرد: در همه جای دنیا واحدهای فناور، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که مشکلات مختلف را احصا و برطرف می‌کنند و یا مزایای حوزه‌های مختلف را توسعه می‌دهند که امیدواریم بتوانیم یک اکوسیستم برای ورود نخبگان و در نتیجه رشد آنان فراهم کند. جهاد دانشگاهی به دنبال این است که فضای نوآوری و فناوری کشور را تکمیل و ارتقا دهد و با توجه به اینکه هیچ فضایی در استان به‌عنوان فضای نوآور فعالیت جدی ندارد بنابراین در تلاش هستیم که متولی این امر در استان باشیم.

پیله چی با بیان اینکه تمام ارکان تولید علم در استان وجود دارد، گفت: تلاش می‌کنیم با هم‌افزایی دستگاه‌ها و ارکان عرصه علم و فناوری از بنیاد نخبگان تا پارک علم و فناوری و همچنین استفاده از تجربیات سنوات گذشته در راستای پیشبرد و توسعه فضای نوآوری و فناوری استان گامی مثمر ثمر برداریم.

وی ادامه داد: حوزه پشتیبانی در جهاد دانشگاهی با اشاعه زیرساخت در حال فعالیت است که کار ویژه‌ای در حوزه تکمیل و ساخت مجتمع تحقیقاتی و درمانی جهاد دانشگاهی از سال گذشته کلنگ زنی شده است.

فاز نخست مجتمع درمانی جهاد ساخته می‌شود

پبله چی افزود: مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در فضایی به مساحت مجتمعی ۱۰ هزار مترمربع در ۵ طبقه است که در حوزه بهداشت و درمان قصد فعالیت دارد. متأسفانه با شیوع ویروس کرونا و کمبود اعتبار ساخت این پروژه به تعویق افتاد که در سال جاری با سفر رئیس‌جمهور به استان اعتباری بالغ‌بر ۴۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافت. با اعتبار تخصیص‌یافته به این پروژه، فاز نخست آن‌که شامل ارائه خدمات درمانی و آزمایشگاهی است به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین با اشاره به نیازمندی نهادهای علمی به خیرین علمی اظهار کرد: موضوع خیرین در استان بسیار داغ است و امیدوارم با کمک رسانه‌ها خیرین علمی برای به ثمر رساندن پروژه‌های علمی روی کار آیند. جهاد دانشگاهی در تلاش است با جذب خیرین علمی، مجتمع درمانی و تحقیقاتی خود را به بهره‌برداری برساند.

پیله چی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی در عرصه‌هایی چون صنعت، هنر و معماری و همچنین در عرصه درمانی فعالیت دارد. این مرکز در حوزه درمان با کمک پزشکان متخصص در ۴ عرصه پزشکی از جمله درمان ناباروری، آزمایشگاه خون با تعرفه نیمه‌دولتی، مرکز توان‌بخشی و فیزیوتراپی و مرکز شیمی‌درمانی فعال است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ۲۰ هزار شهروند قزوینی و غیر قزوینی از خدمات درمانی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی بهره‌مند شدند.

این مسئول در خصوص فعالیت‌های معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی در عرصه هنر و معماری، گفت: در عرصه هنر و معماری خدمات فاخری به مدیریت شهری ارائه می‌دهد و بزرگ‌ترین دستاورد این مرکز تحقیق و پژوهش بر روی گنبد مسجد جامع بوده است که سال‌ها به دلیل عدم مقاومت بنا، در حصار داربست است. مرکز هنر و معماری این آمادگی را دارد که در راستای مناسب‌سازی و مقاوم‌سازی این بنای نفیس و میراثی فعالیت کند.

پیله چی ادامه داد: معاونت پژوهشی و فناوری جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت نیز ورود کرده و در این حوزه دو هدف را دنبال می‌کند. همان‌طور که می‌دانید وظیفه جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک‌نهاد توسعه‌ای ارتباط بین صنعت و دانش است و در این زمینه نیز در حال برنامه‌ریزی‌های مدونی هستیم که امیدواریم با تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی استان، بتوانیم در راستای احیای مزایای مغفول مانده صنعت استان گام برداریم.

وی گفت: تجاری‌سازی صنعت از دیگر موضوعاتی است که جهاد دانشگاهی به آن ورود کرده و در بحث تجاری‌سازی و فروش محصولات در ۲ تجربه موفق با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است و توانستیم برای یک شرکت که در حوزه ذخیره انرژی و رنگ فعال است. بازار فروش داخلی و حتی صادرات مهیا کنیم.

این مسئول در ادامه گفت: کار ویژه‌ای که در حوزه معاونت پژوهشی جهاد دانشگاه وجود دارد که یکی بحث درمان ناباروری با توجه به پایین بودن نرخ باروری در کشور و رونق اقتصادی و احیای فضای صنعتی استان است.

پیله چی در ادامه به حوزه معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی آموزش کوتاه و بلندمدت داشته است ولی در این میان و در خلال آموزش موضوع اشتغال پیرو بیانات رهبر معظم انقلاب اولویت جدی ما بوده است.

وی ادامه داد: روزانه افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند که در پی مهارت‌آموزی هستند و از طرفی کارفرمایان زیادی هم برای به دست آوردن نیروی متخصص به ما مراجعه می‌کنند و ما می‌توانیم حلقه وصل این دو باهم باشیم، تجربه ما نشان می‌دهد فردی که به هر روشی مهارت به دست آورده است بدون کار نمی‌ماند بنابراین در پی فرهنگ‌سازی کار در کشور هستیم، همه کارها پشت‌میزنشینی نیست و این موضوع است که باید در افکار عمومی اصلاح شود.

این مسئول ابراز کرد: دانشگاه ما روی این موضوع تمرکز کرده و در برنامه ما مهارت‌آموزی و رشد و توسعه فردی دانشجو قرار دارد و ما به‌نوعی خود را متولی این اکوسیستم می‌دانیم.

وی با بیان این نکته که گاهی افراد در جایگاه‌های مختلف از نخبگان تا بانوان سرپرست خانوار گاهی به آشنایی با الفبای کار نیازمندند تبیین کرد: این آموزش و شناخت فضای کار و نیاز جامعه باید اتفاق بیفتد، امروز با هم‌افزایی دستگاه‌های متولی و با ایده‌ای که می‌تواند به جامعه کمک کند می‌توانیم وارد میدان عمل شویم.

رئیس جهاد دانشگاهی قزوین با تأکید بر حمایت از مشاغل خانگی مطرح کرد: مشاغل خانگی و خرد پیش‌نیاز صنایع بزرگ هستند و این موضوع با توجه به تجربه سایر کشورها به‌دست‌آمده است لذا باید توجه ویژه‌ای به این مشاغل شود، جهاد روی این موضوع هم کار کرده و با دسته‌بندی افراد متقاضی و ایجاد بازار و مشاوره رایگان فضا موجب اتصال آن‌ها به پیشران‌ها شده است.

پیله چی گفت: ما توانستیم خیلی از افراد را به کارآفرین و آن دسته از افراد که توان و استعداد دارند را به پیشران بدل کنیم، در حال حاضر و در سال جاری با این رویکرد توانسته‌ایم ۱۵۰۰ نفر را وارد بازار کارکنیم و این اتفاق بدون دریافت بودجه خاصی انجام‌گرفته است.

وی تأکید کرد: ما توانسته‌ایم با این روش که ارتباط بین صنعت و دانشگاه را با ورود خود کامل کنیم و حلقه وصل این دو باشیم یک بنگاه کاریابی باشیم.

این مسئول با اشاره به فعالیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: معاونت فرهنگی دارای تنوع فعالیت زیادی است از جمله حوزه رسانه و فعالیت دو خبرگزاری در آن، حوزه انتشارات جهاد دانشگاهی که سال گذشته ۲۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده و در بین جهاد دانشگاه‌های استان‌های کشور سرآمد بود است، بخش افکار سنجی جهاد که اطلاعات و آمارها را در اختیار مسئولین قرار می‌دهد و در نهایت حوزه دانشجویآن‌که برای دانشگاه‌ها کار و فعالیت انجام می‌دهد و کار ویژه این معاونت و به چرخه آموزشی و پژوهشی متصل است.

وی با اشاره به یکی از طرح‌های جهاد دانشگاهی با عنوان «شهر دانشجو» توضیح داد: هر فرد ۱۲ سال در مقاطع تحصیلی در آموزش‌وپرورش و بین ۲ تا ۱۰ سال آموزش در مقاطع آلی دریافت می‌کند ولی مهارت در رشته‌اش را آنطور که باید به دست نمی‌آورد که اگر این اتفاق بیفتد چرخه پیشرفت کشور سرعت می‌گیرد، این اتفاق بارها به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه توسط ما و دانشجویان تجربه شده و این روندی است که جهاد دانشگاهی آن را به‌طورجدی دنبال می‌کند.

پیله چی یادآور شد: ما یک سری دوره‌هایی را احصا کرده‌ایم تا در آن رشد علمی و شخصیتی، اجتماعی و مهارتی افراد اتفاق بیفتد و روی طرز تفکر فرد اثر بگذاریم و دانشجو را کنشگر کنیم و یک دانشجوی با مهارت دارای حرف برای گفتن داشته باشیم.

این مسئول با اشاره به توجه دولت به مردمی سازی حکومت و نیز توجه جدی مدیریت ارشد استان به این روند گفت: مسائل اساسی استان باید با جمع سپاری به مردم و نخبگان انجام شود و وظیفه جهاد دانشگاهی در این میان ایجاد حلقه ارتباط است چراکه همان‌طور که رهبر انقلاب فرموده‌اند جهاد دانشگاهی یک‌نهاد انقلابی به دنبال مسائل زمین‌مانده کشور است.

وی در خاتمه با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی و انتشار کتاب ۸ گفت: این کتاب یک دستاورد بزرگ است چراکه پیش‌ازاین همه کتاب‌های آموزش زبان در کشور از خارج از کشور تهیه می‌شد ولی این یک کتاب آموزشی متناسب با آموزه‌های ایرانی است، این کتاب مختص بزرگ‌سالان است و در ادامه کتاب مناسب با آموزش نوجوان و کودک نیز تهیه خواهد شد.

کد خبر 5553234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha